Friday, February 12, 2010

DIABETES DAN PENYAKIT KRONIK BUAH PINGGANG


Apakah itu diabetes?

Diabetes mellitus, biasanya dipanggil diabetes, merupakan sejenis penyakit di mana pangkres tidak mampu mengeluarkan insulin yang secukupnya, atau insulin tidak berkesan. Ketidak-seimbangan insulin ini menyebabkan tahap gula dalam darah meningkat, dan kebanyakan perubahan badan yang tidak sihat akan berlaku dalam badan.


Terdapat 2 jenis diabetes utama:


Jenis pertama (juvenile-onset diabetes) biasanya didapati di kalangan orang muda, dan ini berpunca daripada organ pankres tidak dapat mengeluarkan insulin yang secukupnya. Pesakit tersebut memerlukan suntikan insulin.


Jenis kedua (adult-onset diabetes) biasanya didapati di kalangan umur melebihi 40 tahun. Ketidak-seimbangan tahap gula dalam darah biasanya dikawal dengan makanan dan ubat.


Bagaimana diabetes mempengaruhi buah pinggang?


1. Kencing manis mempengaruhi sel-sel darah yang kecil. Kerosakan akan bukan saja menyebabkan buah pinggang, tetapi juga mata, kulit dan jantung.

2. Buah pinggang mempunyai penapis kecil yang dibina oleh sel-sel darah, dan jika ianya mengalami kerosakan, protein akan mengalir dalam urin dan buah pinggang tidak akan menapis darah dengan sempurna. 

3. Pembuangan garam dan air yang berlebihan dalam badan akan dikurangkan, dan toksik akan bertambah dalam darah. Penyakit buah pinggang yang disebabkan oleh diabetes dipanggil "diabetic nephropathy". 

4. Struktur badan dirosakkan oleh diabetes, dipanggil nephropathy, ianya akan mempengaruhi kawalan buangan kencing, menyebabkan kesusahan dalam membuang kencing. 

5. Urin akan berada dalam pundi kencing, dan tekanannya akan merosakkan buah pinggang. Tambahan pula, jika urin berada di pundi kencing dalam jangka masa yang panjang, urin yang mempunyai tahap gula yang tinggi akan mempercepatkan penumbuhan bakteria.

Adakah diabetes mempunyai kesan sampingan?
 

1. Pesakit diabetes boleh menjadikan tekanan darah tinggi. Dalam kalangan remaja, ini biasanya disebabkan oleh kerosakan buah pinggang. 

2. Ia akan mempercepatkan perkembangan atau mengeraskan arteri, ia akan menyebabkan penyakit jantung dan mengurangkan pengaliran darah ke bahagian kaki badan. Mata juga akan dipengaruhi sehingga menjadi buta.

Apakah tanda awalan penyakit buah pinggang di kalangan pesakit kencing manis?


1. Terlalu lebih kandungan protein dalam urin ialah tanda awalan pesakit kencing manis menjangkiti penyakit buah pinggang. 

2. Ianya biasanya berlaku dalam pesakit kencing manis selepas 10 hingga 15 tahun. Jika kekurangan protein dalam badan, kandungan protein dalam darah akan berkurangan. Ini akan menyebabkan kesusahan pembuangan air kencing, dan menyebabkan kaki bengkak.
 
3. Tekanan darah tinggi biasanya merupakan satu process penyakit. Pesakit diabetes patut selalu memeriksa darah, urin dan tekanan darah. 

4. Ini dapat mengawal penyakit ini dengan lebih awal mendapat pengubatan yang sepatutnya.

Apakan tanda lewat penyakit buah pinggang di kalangan pesakit kencing manis?


1. Jika buah pinggang tidak berfungsi (ini dapat dikesan dalam pemeriksaan darah) tanda-tanda yang tidak diketahui akan didapati seperti muntah, rasa letih, rasa lemah, rasa gatal dan anemia. 

2. Kehendakan insulin dalam badan akan bertambah. Jika salah satu tanda didapati, sila rujuk kepada doktor.

Apakah yang boleh dibuat oleh pesakit diabetis untuk mencegah penyakit buah pinggang?


1. Pengawalan diabetes yang baik dapat mengurangkan peratusan untuk mendapat penyakit buah pinggang. Pesakit tekanan darah tinggi juga akan menjangkiti penyakit buah pinggang. 

2. Jika buah pinggang dirosakkan oleh diabetes, tekanan darah tinggi akan memberatkan kerosakan tersebut. Mengekalkan kehidupan yang sihat, selalu bersenam, jangan merokok dan jangan mengambil alkohol, dan mengekalkan pemakanan yang sihat.

Apakah yang boleh dilakukan jika buah pinggang dirosakkan oleh diabetes?


1. Jika sel-sel darah dalam buah pinggang dirosakkan, ia tidak dapat dipulihkan. Pengawalan tekanan darah tinggi merupakan pekara yang terpenting untuk mengawal kerosakan buah pinggang. 

2. Ubat yang mengawal tahap tekanan darah dengan baik dapat mengurangkan jumlah protein yang mengalir ke dalam urin, dan ianya dapat melambatkan proses pesakit diabetis dengan penyakit buah pinggang. 

3. Pengawalan diabetes yang baik dapat melambatkan proses pesakit diabetes dengan penyakit buah pinggang.

Apakah yang akan berlaku jika buah pinggang tidak berfungsi sepenuhnya?

1. Jika fungsi buah pinggang hanya tinggal dengan 10%, maka ianya dipanggil penyakit buah pinggang peringkat terakhir. 

2. Purata masa antara pesakit diabetes dengan penyakit buah pinggang dengan penyakit buah pinggang peringkat terakhir adalah 5 hingga 7 tahun, tetapi ianya berbeza antara satu sama lain. 

3. Untuk pesakit diabetes yang berada dalam keadaan badan yang baik, penyakit buah pinggang peringkat terakhir boleh diubati dengan dialasis atau penukaran buah pinggang.

Bagaimana pesakit diabetes dengan penyakit buah pinggang peringkat terakhir dapat diubati?


1. Cara mengubat penyakit buah pinggang peringkat terakhir termasuk hemodialasis (dengan menggunakan mesin hemodialasis), dialasis perithoni atau penukaran buah pinggang.

2. Pemilihan cara mengubat adalah berdasarkan keadaan badan dan perubatan pesakit, dengan cara hidup dan pemilihan pesakit.
 
3. Ramai pesakit mungkin akan menerima satu daripada ketiga-tiga cara mengubat dalam jangka masa yang berbeza. Cara mengubat yang sesuai dengan seseorang pada masa kini itu tidak semestinya sesuai dengan orang yang sama pada masa yang akan datang.

Bolehkah pesakit diabetes menjalani penukaran buah pinggang?


Ya. Buah pinggang datang dari orang yang sudah mati atau dari orang yang mempunyai bentuk darah yang hampir sama dengan pesakit. Tetapi, pekara yang terpenting adalah tidak mengalami kerosakan dalam organ yang lain. Contonya, otak, mata dan jantung. Jika ianya berlaku, penukaran buah pinggang tidak sesuai.

Perkara yang penting mengenai diabetes dengan buah pinggang
:

1. Kerosakan buah pinggang lebih banyak berlaku dalam jenis satu (juvinile-onset) berbanding dengan jenis kedua (adult-onset).
 
2. Diabetes akan mempengaruhi sel-sel darah dan menjadikan kerosakan buah pinggang selama-lamanya.

3. Permulaan diabetes dengan penyakit buah pinggang boleh dikesan dengan ujian urin. Cara yang paling tepat adalah ujian darah

4. Mengekalakan tahap tekanan darah adalah cara yang paling sesuai untuk mendapat penyakit tersebut.

5. Penyakit buah pinggang peringkat terakhir dapat diubati dengan penukaran buah pinggang, hemodialasis atau dialasis perithoni.

No comments:

Post a Comment